week 5-6

 Baptiste wil een kikker meebrengen. Deze vond hij in het zwembadje thuis. Hij moet dus zorgen dat de kikker ook in de klas een leuk verblijf heeft. Hier maakt hij het aquarium klaar.

Het was echt leuk om de kikker in ons aquarium de dag nadien te kunnen laten zwemmen.


Sue en Elena brengen het onderzoeksboek in orde. Daarin staat het eerste vliegtuig en een zweefvliegtuig.

Mil bracht treinen mee. De kleuters willen treinen en raketten maken met hamertje tik.



 In de poppenhoek zitten deze week elfjes.(die kunnen ook vliegen)
 Ben vond tamme kastanjes. Hij wil ze pellen en bakken.
 Hiermee worden sterren gemaakt.


De vliegtuigjes die we maakten met klei gingen we sorteren:
volgens kleur en daarna tellen en vergelijken. Hoeveel zijn er, waarvan de meeste, minste en hoeveel meer zijn er dan?


 Dikken en dunne vliegtuigjes bij elkaar. Er werd ook goed gediscussieerd over enkele modellen.

 Ben vond in een boek rare vlinders met "blaadjes vleugels". We vonden in hetzelfde boek ook vliegende eekhoorns en een vliegende dinosaurus.
 Bovenaanzicht! Hoe ziet ons hoofd eruit vanuit een vliegtuig? Kunnen jullie onze kleuters herkennen? Onze kleuters konden dit vrij goed!











 We fotografeerden de voorwerpen uit de praatronde met bovenaanzicht. Dat vonden we echt grappig om te zien!











 Daarna gingen we op speurtocht.
Zoek deze dingen in de klas!





Op zoektocht!














Is dit juist? Nee! Verder zoeken!
 goed zo!




 We schilderen met lijm en schreven er een vrije tekst bij.






 Alisa wil aan de slag met kleuren en vormen.



 Marte heeft een haardroger mee. Er wordt opgemerkt dat we dingen kunnen laten vliegen door te blazen. Wat kunnen we allemaal laten vliegen door te blazen? We maken een lijst van dingen die we willen uitproberen.
Kunnen we met de hele klas een fiets laten vliegen?


 Deze vier kleuters gaan aan de slag met de lijst.
 Balletjes

Papier
 Tomaatjes
 Veren

 Alles wordt zorgvuldig genoteerd.

 Kunnen we een kleuter laten vliegen?


 Balonnen
 Een glazen pot




 Blaadjes
We besluiten dat alle lichte dingen kunnen vliegen, de andere niet.

Ran heeft idee van de week. Hij speelt een spel.
Marte wil een ketting maken.
 Fien, Elena, sue en Amelia gaan in de tekenhoek aan de slag met het overtrekken van lijnen en patronen.

 Floris en Ran hebben hetzelfde vliegtuig. Kunnen ze enkele popjes op dezelfde plaats zetten zonder elkaar te zien?

 Oeps nog een foutje! Hoe komt dat?
 Marte en Alisa dansen.




Mil, Ran en Floris stellen hun racebaan voor.


Floris en Ran spelen poppenkast voor de klas.
 Elena wil klasnamen schrijven. Noor wil meedoen.


 Mathis speelt in de zandbak.
 Aster heeft een portefeuille zonder geld. We maken dus zelf geld: Voorstellen worden gedaan over de manier waarop. Deze werd gekozen:
Karton uitknippen. Hiervoor gebruiken we een vorm want een rondje is moeilijk om te tekenen. Daarna schilderen we het in goud, zilver en rood/bruin.
Achteraf stempelen we er de cijfers op.
 Vic wil een juwelendoosje maken.




Alisa maakt een verhaal in de poppenhoek met haar dokterstasje. Sue brengt een pop mee. De pop is ziek.



 Spelen in de bouwhoek.





 Fien en Noor gingen naar de dierentuin, we bouwen een dierentuin in de zandtafel en in de bouwhoek.


Baptiste bracht een paddestoel mee, we tekenen paddestoelen in de tekenhoek.


We worden echte kunstenaars door verf te spuiten.




Lezen in de boekenhoek.


We willen aan de slag gaan als bakker volgende week. We toverden alvast onze zandtafel om in een bakkerij.



 

In de bouwhoek werd een bakkerij gebouwd.



 Onze winkel werd ook een bakkerij.
 Morgane bracht een foto van een uil mee. Kunnen we die maken? Aan de slag met krantenpapier: rollen, draaien, scheuren









Met deze knappe uiltjes is ons verhaaltje uit.



Reacties

Populaire posts