week 2-3 schooljaar 2019

Van verhuizen, slangen en andere verhalen.

Deze week zijn we nog in de ban van slangen. In de hoekjes gaan we aan de slag met deze bijzondere diersoort.

We maken kunstige slangen.






Maar spelen ook een slangenspel.


Hoogtepunt van de dag was natuurlijk onze uitstap naar de reptielshop in Hofstade.

Vol verwachting wachten we tot de winkel open gaat!



Waarom staan er zoveel sprinkhanen, wormen en andere kriebelbeesten? Misschien is dat mooi om op een kast te zetten, menen enkele kleuters.


 We kijken onze ogen uit.



Er zijn heel veel mooie reptielen, en we bekijken ze allemaal.











Er mag er zelfs eentje uit het terrarium. Hij is erg lief.





We kunnen hem zelfs aaien.








En dan komt de vraag: hoe doen ze kaka en pipi?

Dat kunnen we onmiddellijk zien.


 En of er ook slangen zijn?

En ja hoor. Wat eten ze? ook daarvan krijgen we een demonstratie.






In de klas maken we ECHTE slangensoep.😉





Het was lekkere soep, al was niet iedereen even overtuigd!


 



 

We maken ook nog slangen met chenilledraad.







In de poppenhoek...





Er worden ook nog pannenkoeken gebakken.




In de zandbak wordt een heuse jungle gemaakt.



We meten en kijken hoeveel dieren er in Ka, de slang passen. hoeveel kan ze er opeten?



En hoe komt het dat er meer kleine dieren in kunnen dan grootte?



Kunnen we een grotere en een kleinere slang erbij tekenen? En eentje waar precies 2 dieren in kunnen.



Nadien doen we de oefenening nog eens op papier.






We maken ook nog een bananenboom voor het aapje van Noor.



Rémi brengt een klavertje vier mee om te planten.

Met een stappenplan lukt het om zowel de klavertjes te planten als ook nog andere plantjes te zaaien. 





Babette werkt aan een tekst.



Maite en Julie vormen een band.



We oefenen voor het forum.



Elie brengt een mooi vlinderboek mee. We willen graag vlinders schilderen.












Marlies heeft een plan: regenbuizen maken.












En dan is het zover...de verhuis naar de nieuwe kleuterblok.



Marlies en Rémi maken een dierentuin.



aan de tekentafel wordt veel getekend.



We eten de eerste keer in onze nieuwe klas, best spannend.





En Pepijn wordt 5 jaar. Proficiat!




We vieren zijn verjaardag met cupcakes.











Babette brengt voor ons een piepklein kippenei mee. Hoe komt het dat het zo klein is?


We gaan op rondvraag in de andere klassen. Maar nee, we krijgen veel verschillende antwoorden.

Een greep uit de mogelijkheden:

Het ei moet nog groeien.
Het is van een andere vogel.
Het heeft dwerggroei.
...
We vragen het aan onze dierenarts Deirdre.




Het eitje is het eerste eitje van een jong kipje. Een soort oefen-ei.
In de kleihoek worden dan ook kipjes gemaakt.











We schilderen ook veren. Amelie heeft vandaag een prachtige papegaaienveer meegebracht. Die willen we graag schilderen.





We tekenen ook veren met streepjes.



Julie brengt een duizendpoot mee. maelynn maakt deze na met klei.



Ellie tekent en stempelt.




We maken een boekje met het verhaal van anaconda. Dit delen we uit op het forum.



Ellie heeft een gezelschapsspel met een kraai , dat komt goed uit.



In de winkel wordt alvast lekker ijs en koffie verkocht.




 In de zaal is er een autorace.



En worden er ook vlinders gevangen bij een olifantenspel.






De jongens ontdekten een ridderkasteel en willen er graag mee spelen.




Aryun wil een tattooshop openen.



Noah maakt een vrije tekst.



Rémi en Rubus willen met een schroevendraaier aan de slag.



Maite en Alexx maken een afdruk.




Lars brengt een takelwagen mee.



Er wordt een slangenhotel gebouwd.




We maken ook een frietkraam in de zandbak. Mmmmm! Smullen.





De frietjes zijn klaar, wanneer de zandloper leeg is.



 Even opschudden.




 En dan de frietjes in een bakje doen of een zakje.





Er hoort natuurlijk ook ketchup bij.







Babette maakt een vrije tekst.



Marlies brengt een boekje mee: Van een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft.

We luisteren naar het verhaal, en willen weten of er echt zoveel verschillende drolletjes bestaan. We gaan op speurtocht naar drollen!

En we vonden er veel! Kunnen de kleuters de juiste drol aan het juiste dier koppelen? Een groot dier= een grote drol. Levend meten.😁

Kunnen jullie thuis uitvissen van welke dieren ze zijn?





Onze kleuters bekijken eerst goed wat er allemaal rondloopt op school dat kan poepen.













We sluiten onze week af met een heuse kleuterfuif. Met alle klassen dansen we samen.





TOT VOLGENDE WEEK!

Reacties

Populaire posts