week 11 19 tot 23 november 2018

PLANNETJES

Nee, het gaat niet over boten!

Wie gedacht had om deze week foto's te zien van werkjes over boten, is net zoals ik mis. We starten deze week niet geïnteresseerd in boten en vouwen, nee... we zijn helemaal in de ban van haaien!

Issra ging naar de zee op een boot en zag een haai! Het werd maandag een geanimeerd gesprek vol scherpe tanden. Maar hebben baby-haaien ook tanden? Dat willen we uitzoeken.

In de onderzoekshoek bekijken we boeken over haaien, schelpen, zeesterren, vissengraten en een haaientand.


Er wordt een haaiengebit gemaakt.



Al die scherpe tanden! Brrrr!











 We schilderen de zee op de schilderstafel met onze handen en drukken deze af.




Al die verf aan onze handen, super tof!

Onze zee afgedrukt op papier.


We willen natuurlijk haaien en vissen in onze zee, dus tekenen we deze op isomoschaaltjes en drukken ze af.












Enkele kindjes schrijven een vrije tekst over hun vis of haai.








 Onze zee met haaien en vissen.



We maken een zee met haaien in de zandtafel.



Op zoek naar informatie op de computer. We bekijken een spreekbeurt van een jongen die even oud is over haaien.


Helaas geen informatie over baby-haaien. Weet iemand het antwoord?

In de turnles speelden we een haaienspel: haaitje, haaitje, hoeveel stappen mag ik doen? 1,2,3....etenstijd!

Papegaaitje, leef je nog?

Vic bracht een papegaai mee naar de klas. Hij wil er een huis voor maken. Maar leven papegaaien wel in een huis? We besluiten dat hij beter een kooi kan maken. 

Uitdaging: kunnen Vic en Mil een kooi maken met papier dat stevig genoeg is, om zelfstandig te blijven staan?

De jongens proberen het eerst door stroken papier te knippen. al gauw merken ze dat dit niet stevig genoeg is om te blijven staan. Vic denkt dat een stokje de oplossing kan bieden. Hij racht het stokje te bevestigen met plakband.



Het stokje blijft maar omvallen. Ik daag hen uit om  andere manieren te vinden om het papier te gebruiken. Uiteindelijk vinden ze een manier: het papier oprollen. Ze bevestigen het met de nietjesmachine.






Issra en Marte willen ook een kooi maken, zij gooien het over een andere boeg en maken de tralies van pijpragers.



 Eindelijk klaar! De papegaai kan erin!



Ook de hamster van Marte is blij met zijn nieuwe kooi!



In de bouwhoek zijn we bezig met het bouwen met clicks volgens plan. We maken een stoel, stoomboot, hond en vogel.








Sue maakt een schatkist en rarara.... wat zit erin?

een kleine schatkist!



Nour en Cesar maken een hamburgerrestaurant in onze winkel.



Ben maakt een voetbalveld.


 Aster gaat schminken. 


Julie en Amelie gaan bolletjes maken met klei.





Mil brengt klei mee en kleine flesjes, hij wil de bolletjes klei in de flesjes stoppen. We nemen de fijne motoriek doos met pincetten en flesjes.






Sue brengt een boek mee. We leerden een nieuw woord: een wolkenkrabber. Het is een groot gebouw, zo hoog , tot in de wolken dat niet in Belgi├ź staat.

We maken een verslag voor in ons onderzoeksboek.


Mathis brengt grote schelpen mee.



Aster bracht een spel mee...dansende octopus met krabjes en pincetten.


Marte bracht kraaltjes mee en wou armbandjes maken.


Mil bracht klei mee en wil graag een ketting maken voor zijn mama.



Sue, ben en Vic spelen in het donker hoekje met de black light.



Op reis met het vliegtuig...


Schooltje spelen...in de praatronde....

Charlotte en Lente vinden de witte tape niet mooi, ze schilderen hem roze.
We schilderen met aquarellverf.


Maite brengt "stickers"mee. We knippen en meten strookjes.





 Julie zoekt de kaartjes van haar spel.


MET DE HELE KLAS OP ZOEK! 

Baptiste heeft een reflector. Die geeft licht! Nochtans zit er geen lampje in. Hoe kan dat?

 Vic weet dat je er moet met een lamp op schijnen en dat hij dan licht geeft.

Marte heeft ook reflectors op haar wanten. Waar vinden we nog reflectors?



Op jassen.


Boekentassen.






We ontdekken... We zoeken op scchool een donker hoekje. In het donker kunnen we de kindjes niet goed zien... maar wanneer we met een lamp op de recflectors schijnen, zien we hen plots veel beter! Dit is zodat de auto's ons in het donker beter kunnen zien.


We vinden nog reflectors op:


                                                                 pedalen van fietsen

bagagedragers


 fietswielen
 fietssturen

 onder het zadel
 op een fietstas
 een fietsband


 een autobumper
 de jas van de werkman

We merken ook dat de zon op ijzer reflecteert.

WISKUNDIG ONDERZOEK

Deze torens zijn niet even hoog. Toch wanneer we de blokken tellen, zijn er overal even veel : 10. Hoe kan dat?


 We ontdekken dat de blokken niet even groot zijn en dat dit aan de oorzaak ligt. Kijk, de kleinste toren wordt de grootste wanneer we de blokken in de lengte opstapelen.




IZW

We zoeken wat niet in het rijtje hoort en welke woorden rijmen.


Reacties

Populaire posts