Week 5 maart 2018

Balvaardigheden

Gooien, rollen, richten, we deden het allemaal. 





De buizenfabriek 2.0

Deze week konden de kleuters zelf hun fabriek bouwen met pvc buizen en magneten. Ze kregen opdrachtkaarten waarop hun bestelling stond: Het aantal, maar ook hoeveel de potjes gevuld dienden te zijn: vol, halfvol of een derde gevuld.







Opvoedende spelen


Morgane heeft een domino mee. Ze weet niet goed hoe ze ermee moet spelen. Enkele kleuters weten het wel en ze willen het wel tonen.
 
 

Onze kleuters deden een beverspel. Heel behendig de boomstammen weghalen, zonder dat de bever geluid maakt.

Onderzoek

Deze week werden er een aantal vragen gesteld rond de natuur.
Baptiste bracht een worm mee. We hadden dit dier al eens besproken, maar er volgde een discussie: worden wormen ook vlinders? De meningen waren verdeeld. Tijd om dit uit te zoeken.





We vonden in boeken enkel vlinders bij rupsen. In het boek van de wormen stond geen enkele vlinder.
De kleuters kwamen dan tot de conclusie dat wormen geen vlinders worden.


We vonden het ook vreemd dat die wormen kunnen bewegen, ookal hebben ze geen poten. Zullen we dat ook eens proberen?


Ben gaat naar een kameel kijken. Hoeveel bulten heeft die nu? 1, 2 of 3?
We zoeken en vinden in een boek dat de kameel 2 bulten heeft en de dromedaris 1.
We schilderen kamelen en drukken ze af. 

 We maken ook een kameel met magnetische vormen.


Noor brengt een kever mee. Ze onderzoekt met Fien welke die is.

Nadien maken we er een figuurtje van.









Kleihoek

Ringen en juwelen maken. 







Er werden wat kevers en  wormen meegebracht naar school. Tijd voor een stappenplan om deze in de kleihoek te maken. Een mooie verwerking voor ons onderzoek over wormen, rupsen en vlinders



















Bouwhoek

 De jongens willen een werf maken zoals op school.






































Daarna gingen enkele jongens een parking bouwen.
Ze maakten deze parking


Nadien kreeg de klas een uitdaging:

Bouw een ronde parkeertoren, wie denkt dit te kunnen.
Ze kregen een voorbeeld van een bestaande toren.
Fien, Amelia, Elena en Sue gingen de uitdaging aan.

De toren werd gebouwd met 2 blokken ter ondersteuning en bleek instabiel. Daarna werd hij opnieuw gebouwd met 4 blokken. Dat was beter.

Lars komt meehelpen.






 Nadien wordt het het bouwproject voorgesteld aan de klas. De kleuters vertellen hoe ze hun toren steviger maakten.
 

De kunstenaar

We gaan verder met schilderen en afdrukken. We gebruikten deze techniek ook voor de verwerking van onze onderzoeken.


 


Er worden zwaarden en schilden gemaakt

Kniptafel

Onze jongste kleuters knipten "kaasjes " voor het muisje.








Vrije tekst




IZW
De oudste kleuters kleuren hun mandala's deze week af.




































Sue en Charlotte doen een geheugenspel.



Tellen

We deden een telspel: hoeveel wasknijpers heb je op je rug?








Mil heeft en sticker en wil nog met stickers werken.


Enkele kleuters willen een stoet maken. Al gauw zijn er nog kleuters die dit willen doen.

 



Marte brengt een pop mee die "Let it go"zingt. we willen er graag muziek op maken.
Hoe kan je muziek maken met stokjes? De kleuters zijn inventief!














Marte en Ran maken een poppenkastverhaal voor de klas.

 Er was eens een prins en een prinses.





 De prinses wil graag varen. De prins zoekt een boot.
 Wanneer de prins weg is, komt er een heks. Deze betovert de prinses in een muis.
 De prins tovert de heks weg en redt de prinses.

 De prinses geeft een kus aan de prins.


en toen kwam er een varkentje met .....

Reacties

Populaire posts