week 2 mei - 5 mei

Vorige week bracht emily een windei mee. Dit bracht ons op het idee om een ei op verschillende manier te bereiden. De bedoeling is dat de kleuters dit zelfstandig doen, terwijl ik een oogje in het zeil houdt zodat het veilig blijft.😅
Eerst volgde een gesprek over omelet of roerei. Dit bleek na het gesprek hetzelfde te zijn. Kitana vertelde dat zij dit wel kon maken. Dus toonde zij haar kunsten aan de andere kleuters.

Stap 1: materiaal verzamelen.
 Stap 2: de bereiding
-ei breken in een kom.
 -Kloppen met de klopper.
 -boter smelten
 -ei in de pan
 -bakken
 -gelukt!
 Stap 3: opruimen!
 Stap 4: smullen maar!






stap 5: vastleggen
We leggen ons recpt vast in een receptenboekje:
-met tekeningen
-met foto's








Emily bracht ook kikkerdril en kikkervisjes mee! Heel erg leuk!
Er kwamen onmiddellijk heel wat vragen! De start van een nieuw groot project: Kikkers.

 
Onze vragen: 
Hebben kikkervisjes hun mama en papa nodig?
Wat eten ze?
Wat is het verschil tussen een pad en een kikker?
wat eten kikkers?
Welke kleuren hebben kikkers?
Hebben we kikkervisjes van een pad of kikker?
Waar zijn kikkers bang van?
We willen een aquarium bouwen en op stap gaan naar een kikkerpoel.

In de bouwhoek werd alvast een aquarium gebouwd.




In de kleihoek werden kikkers en kikkervisjes geboetseerd.



 


De kikkervisjes en eitjes werden bestudeerd.

 Het aquarium in gereedheid gebracht.
 We spelen smartgames
 
 Emily toont hoe je bomen maakt met vingerverf.

Ran heeft idee van de week: hij wil vliegtuigjes bouwen. Noor is alvast geïnteresseerd.

Elena bracht een helicoptertje mee. Dit wilden we wel namaken. Het IZW: maak een helicoptertje met een stappenplan.
 
Amelia had een sponsje mee: ze wilde ermee poetsen samen met Morgane.
Noor bracht een apenspelletje mee: heel leuk!
 Tweede recept met enkel ei: spiegelei of paardenoog.

Uit de kindermond:
Toen ik de kleuters vroeg hoe je een paardenoog moet maken, zeiden ze: je neemt een paard en een lepel....😂Voor een spiegelei neem je: een spiegel...😂 Enfin,...het klinkt wel logisch.

Het duurde nog even tot we tot het besef kwamen dat een spiegelei en paardenoog hetzelfde gerecht is.
Stap 1:wat hebben we nodig?
 We noteren wat we nodig hebben op het stappenplan.

Stap 2: bereiding
- neem een stuk boter

 -doe het in de pan
 -laat dit smelten
 -breek het ei


 -doe het in de pan
 Oei! Dit gaat fout! De dooier gaat kapot.
 Na vier eieren, merken we dat dit niet zo eenvoudig gaat. Ik toon even hoe je het ei correct breekt.
 Na de speeltijd zitten we met de klas even samen om te bespreken hoe alles verliep. Het groepje van het spiegelei vertelt over het dooier-probleem. Ze besluiten om het nog een kans te wagen.
Ze besluiten om het ei te breken met een kommetje.

 Een fantastisch moment: het is gelukt om de dooier heel in het kommetje te krijgen.
 Helaas, wanneer ze het in de pan gieten, gaat de dooier weer stuk. Conclusie die de groep trekt: je moet de het ei heel voorzichtig in de pan gieten.
 Met deze geleerde les, proberen ze het opnieuw. De trots straalt ervan af wanneer het eindelijk, 6 eieren later helemaal perfect is. Bravo!
 De eieren worden over de middag verdeeld en opgegeten. Mmmm!
Daarna nog opruimen en vastleggen:
-met foto's
-met tekeningen




En daarna fijn zwemmen!
tot volgende week!






Reacties

Populaire posts