voorstelling groot onderzoek In de ban van Afrika

Deze week doken we opnieuw in de koffer van de wereldreiziger Gabriel en ontdekten nog meer voorwerpen uit Afrika, waaronder deze slang.
 
Hoe worden wolken gemaakt? Deze vraag stelde Bob in onze kring. Bob en nog 3 andere kleuters  gingen op onderzoek!
Aangezien het die ochtend mistig was, legden de kleuters al snel de link met mist en wolken. Amelia kon vertellen dat ze met haar mond buiten wolken kon maken. Dus dachten de kleuters dat mist en dus ook wolken gemaakt worden door heel veel mensen die uitademen.

We probeerden die adem te zien door te blazen op verschillende voorwerpen:
een spiegel, glas, karton en hout.




Op hout en karton lukte het niet!

Amelia probeert een wolk te blazen in een fles. Dat lukt een beetje: aan de randjes zien we een beetje wolk en druppeltjes.
Daarna blazen we op onze hand. Hoe voelt dat? Warm! En buiten voelt het koud.
De link wordt gelegd: je moet warm en koud hebben om een wolk te maken, en water, want dat zagen we in de fles en we weten ook dat wolken regen maken.

We gaan dus een wolk proberen maken in een glazen pot.
We maken water heel warm en doen het in de pot.

Het deksel erop en het allerkoudste water is ijs. Dit leggen we vanboven.
Wat zien we in de pot? Er komt een wolk in!

We kunnen de wolk ook laten ontsnappen.

Dit vertellen we aan de klas! Nu gaan de vier kindjes die al een wolk gemaakt hebben, een wolk maken met drie andere kindjes zodat iedereen van de klas het gezien heeft!


Verwondering alom!


En nu nadenken! Waar vinden we buiten water?
In plassen, de zee, een beek, een rivier!
Hoe wordt het water buiten warm? Dat weten de kleuters snel te vertellen: de zon. (dat weten ze nog door het onderzoek elektriciteit-zonne-energie)En hoog in de lucht is het dan? Koud!
Nu nog tekenen! Bob, Ran, Amelia en Fien maken er een tekening van.
Onderzoek opgelost!

Uit de koffer van Gabriel halen we enkele instrumenten. Elena, Kitana en Linde dansen en spelen op Afrikaanse muziek.

Floris bracht een schelp mee naar de klas. Wat is de naam van de schelp?
In boeken vonden we het antwoord niet. We zoeken samen met Emily op de computer en vinden het antwoord!
Ze maken samen een verslag.








We zijn ook helemaal into strijkparels!


In de bouwhoek maakten we een Ran van clicks die even groot is!
Knap gebouwd jongens!

Floris toont een kaart van Plankendael. We ontdekken een vogel die we nog niet kennen!
Even zoeken welke vogel dit is: De kraanvogel!

Kitana heeft een tasje bij dat je kan inkleuren.


Linde ontdekt de sfinx en de piramide uit Afrika in een boek.

Elena stelt voor om te gaan puzzelen.
Linde op zoek naar krokodillen.

Ward bracht een film mee over zeehondjes. Hij kijkt in de klascinema met Fenn. Het is een spannend verhaal.


In de piramide zijn heel veel schatten te vinden. Joy is druk bezig met juwelen te maken.
De Sint is ook al opgedoken in de kring. Klaar kleurt een tekening voor de Sint.

Ondertussen maken ze in de poppenhoek lekker eten klaar.


Op de kaart van Ward vonden we dat er diamanten en goud te vinden is in Afrika, onder de grond. In onze zandtafel verstoppen we diamanten en goudklompjes! Goed zoeken!

Deze krokodil heeft alvast andere plannen voor het diner! Dit spannende verhaal werd deze week voorgelezen.
We maken een vulkaan voor onze reis naar Afrika.
Fenn won een medaille met een loopwedstrijd. Bravo!

 


Waar zitten die diamanten?

Sfeerbeelden op de speelplaats.




Piloot Ran stelt zijn hoed voor.


We spelen muziek op Afrikaanse instrumenten.

Amelia heeft nog een dier uit Afrika: de maki.
Welk geluid zou die maken?
We zoeken het geluid op en al gauw willen we ook weten hoe de dieren die we al besproken hebben klinken. Het wordt een interessante luisteroefening.

De jongens hebben lampjes bij voor de reis naar Afrika, want in de piramide is het donker.


We maken de cockpit voor de vliegreis.
We stempelen naambordjes.


De juwelen moeten goud geschilderd worden.
De baobabboom moet bruin geschilderd worden.

En hier knippen we blaadjes voor de boom.

We vertrekken al eens op een proefvlucht.

De piloten doen het heel goed!

Klaar voor de echte reis!


Floris vertelt over de mijn in Afrika.
Kitanana toont de vulkaan en vertelt over de Kilimanjaro.

De winkel in Afrika: daar liggen pinda's, bananen en sinaasappels! Bob vertelt ook wat ze met de baobabboom allemaal kunnen maken.

De piloten starten aan hun laatste vlucht naar Afrika.
Goed gedaan, piloten!

 Floris vertelt nog een laatste keer over de diamanten.


De winkel is nog even open.





Joy gidst de bezoekers in de piramide.

De vulkaan mag eindelijk echt uitbarsten!





De dieren staan klaar voor de safari op de savanne.


De krokodil wacht geduldig op dieren die komen drinken!

Daar komt een dorstige zebra.

Gelukkig kan ze ontsnappen.

En wat hebben we geleerd over de krokodil en de zebra?

Wat kan de giraf?

Daar zijn de leeuwen!

De leeuw doet een dutje. (weetje: bij het oefenen heeft de leeuw even echt een dutje gedaan :-))


De flamingo's willen ook wel even drinken van de Nijl, maar de leeuwin lust wel een flamingo-steak.
Ze eten onderste-boven.

En staan op 1 poot.

Ook de olifant weet veel te vertellen.


We sluiten af met een liedje in Swahili.

 En eindigen met een dansfeest!


 
Dat was een fantastische reis!
 
 


Reacties

Populaire posts