In de ban van Afrika

Reis door Afrika. We mogen de grond niet raken!



Amélia stelt een leeuwenmasker voor.
 


Klaar en Elena hebben twee dezelfde knuffelhonden. Het zijn tweelingen.
Maar Floris merkt op dat tweelingen er niet altijd hetzelfde uitzien.


Fien en Noor zijn tweelingen, maar zijn toch heel verschillend.
We kijken in de klas wie er bruin haar heeft, blond haar, zwart haar,...
De kleuters merken op dat ook je huidskleur kan verschillen.



Morganes pop heeft twee verschillende ogen. Kan dat in het echt ook? Fien zocht het op de computer en vond ook mensen met twee verschillende kleuren ogen.
We namen in de klas foto's van enkel onze ogen.

Amélia en Ran zoeken in het boek van families over de hele wereld foto's van families uit Afrika.

Fien en Noor kijken naar dieren uit Afrika op de computer. 
Linde heeft als idee van de week ballet dansen. Dit gaat alvast goed!


Klaar heeft een boek waarmee je paarden kan tekenen. Ze probeert het alvast eens uit.

Fenn had een nieuwsje mee: een piloot nam foto's vanuit zijn cockpit van de wolken en de ruimte.
Meteen komt er een vraag: hoe worden wolken gemaakt? Kan je er echt op lopen?
Fenn en Floris zoeken uit in de ontdekhoek of er in het proefjesboek iets staat over wolken.
Al gauw vinden ze enkele proefjes. Deze zullen we volgende week eens doen!

 
Het wolkenthema bleef die dag nog heel actueel. we maken met de klas een tekst voor de verhalentocht: Wonderland.
Ons verhaal gaat over wolken en een heel bijzonder dier: de "weer"wolf.
Benieuwd? Schrijf je dan snel in voor de verhalentocht, want daar kan je in een echt boek ons verhaal lezen!
 
Bob bracht een Afrikaans masker mee. Dit willen we zeker ook eens maken. Daar gaan we volgende vrijdag mee aan de slag.

Klaar stelt een molen voor om met klei te spelen.

Floris had het idee om vlinders te tekenen. Met echte vlinders uit Afrika als voorbeeld lukt het vast prima!

Van Rosalie mochten we een Afrikaans kleed lenen. Fien, Elena, Noor en Ran schilderen de mooie kleuren na.

Nathalie geeft turnles elke vrijdag. Deze keer deden de kleuters yoga.

Amélia en Noor stempelen twee nieuwe woorden: bolster en antiloop.

Hier maken we bloemen voor de affiche van de verhalentocht.

 We mogen van Klaar met haar molen spelen.

Morgane heeft een prachtige zeeschelp mee. Je kan er de zee in horen!

 



We maken kennis met Gabriel, de wereldreiziger. Hij brengt een kist met allerlei speelgoed uit landen uit de hele wereld mee.

In Afrika spelen ze met steentjes. Ze zitten in dit mooie doosje.
Dit zullen we volgende week nog verder bekijken.

Kitana heeft een boek over iedereen anders. We gaan van onze klas ook een boek maken!
 

Ran en Amelia stellen de foto's voor die ze in het boek van de families vonden.







Fenn wil popjes maken met eikeltjes.

Emily heeft een boek bij over de dieren in Afrika.
Er staat een kaart in van Afrika.
We bekijken de kaart goed en bouwen in de zandtafel het plan na.
 

 
Vandaag kwam Placide met ons Afrikaans dansen. Dat was heel leuk!


Stappen als olifanten.

Als afsluiter speelde hij op de djembé.


In het leven van de brouwerij stuur ik een link om het filmpje te downloaden.

Ran heeft foto's van Afrika mee: het ziekenhuis en de school. Het is daar allemaal heel anders. We zien dat de vloer niet van steen is maar van aarde. In de klas staan enkel tafels en er is geen speelgoed.


 Ran en Emily zoeken in het boek de dieren van Afrika.



Bob, Floris, Klaar en Elena bouwden naar de kaart Afrika na. Vinden jullie: De piramiden, de Kilimanjaro (berg met sneeuw), De Nijl met krokodillen?
Rond Afrika ligt er overal de zee.

Bob legt uit wat er allemaal te zien is.
 
 
 


 
 

Reacties

Populaire posts