week 10 van 12 tot 16 november

Plezier met matten.

Hoe kan je jezelf of een ander met matten voortbewegen? Een opdracht die veel kracht, samenwerking maar ook veel  plezier uitlokte.






Maar wat als het alleen niet lukt?

 Dan vraag je hulp!







Alleen verschillende manieren zoeken is ook leuk.





 











Samen de grote valmat verschuiven door te duiken, ontzettend leuk!






Individueel zelfstandig werk.


De oudste kleuters zochten deze week de weg door een doolhof, maar zochten ook naar de klank "a" in woorden.




Plannetjes

Deze week waren er weer veel leuke ideeën waarmee we aan de slag gingen.

Lars bracht een knuffel mee naar de klas. Hij wil er een huis voor bouwen. Voorwaarde is dat het huis past voor de knuffel.


Trots toont Lars zijn huis. Maar past de knuffel er volledig in? Nee, zijn poep steekt er nog uit.



Daar weet hij wel een oplossing voor. Hij bouwt er nog een stukje bij. Goed gedaan!




Sue brengt walky talky's mee naar de klas. Ze wil ermee spelen. Vic bracht een kleurboek mee. Kunnen ze de kleurplaat inkleuren door met de walky talky's instructies door te geven. De kleurplaten moeten achteraf identiek ingekleurd zijn, zonder dat ze elkaar kunnen zien. Vic gaat aan een tafel zitten in de klas. Sue gaat in de gang zitten.



Verschillende kleuters brachten een paraplu mee deze week. Enkelen willen een paraplu schilderen.





 Op de mat wordt een weide gebouwd voor de nieuwe knuffel van Charlotte



Mil wil domino spelen.


 Mathis brengt een vliegtuig mee dat zijn papa gevouwen heeft. Dat willen we ook wel proberen. Er worden bootjes en vliegtuigen gevouwen.




Daarna worden de bootjes getest op hun drijfkracht.


Hoe kunnen we ze laten varen? Door te blazen!




 

De vliegtuigen worden versierd.




 Ook de bootjes uit de waterbak worden boven gehaald.






Zo kan je ook een boekje maken.



We vouwen daarna ook nog een boekje. Marte toont hoe het moet. Doen jullie mee?

 













Daarna worden de boekjes versierd en geïllustreerd.


Dat was klei-plezant!

Er wordt ook nog gedanst.



Verder nog!

We spelen met het lied dat we vorige week leerden zingen. Kijk naar die prachtige schoenen! 

Linker voet, rechter voet, dat is best wel moeilijk!





Onderzoek

Waarvan zijn er de meeste: kleine of grote tegels?
De oudere kleuters laten zich niet vangen en denken dat er meer kleine tegels zijn dan grote. De jongere kleuters denken dat er meer grote tegels zijn.
We tellen ze om het te weten.



Schatten: hoeveel kleine tegels kunnen op een grote tegel?

De meeste kleuters denken 4. Bravo!



 Daarna willen we weten met hoeveel kindjes we op een kleine tegel kunnen staan. We denken 2.



Charlotte denkt dat ze er nog bij kan. Het is moeilijk maar het lukt wel.



Met hoeveel kunnen we dan op een grote tegel? Met 5 lukt het alvast.



Kunnen er nog meer bij? Met 7 is het moeilijk, maar het lukt nog net!





Uiteindelijk lukt het om met 9 ôp de tegel te staan! Goed vasthouden, op je tippen staan! Goed gedaan!



Enkele kleuters brengen blaadjes mee naar binnen. Wie heeft de meeste? We tellen ze.




Nadien schilderen we op de blaadjes en drukken ze af.


Nour brengt een knuffel aap mee naar de klas. Er ontstaat een discussie: is het een orang-oetang of een gorilla. Ook Julie heeft een knuffel die we niet kunnen thuisbrengen. De kleuters willen het opzoeken in boeken.




Gevonden!








 Ook de knuffel van Julie wordt gevonden : een otter.


Luwis en Mathis maken verslag. Wat zijn de verschillen tussen een gorilla en een orang-oetang?



Idee van de week.

Vic had idee van de week: hij bracht Triomino mee.


Alweer een supertoffe week!



Reacties

Populaire posts