week 4 24-28 september

Maandag 24 september.

We startten de week met TURNEN. Vandaag deden we een kei-leuk spel waar bij de indianen een schat moeten overbrengen naar het kamp zonder dat de "lava-indianen" hun kunnen tikken en de schat afpakken.
Na deze spannende bewegingsles en de praatronde gingen we aan de slag.
We leerden hoe we VEREN kunnen TEKENEN.




We maakten een eigen INDIANENVERHAAL waarin we gebarentaal van indianen verwerken. Enkele kleuters zijn kandidaat om dit verhaal te schilderen.



Maite toont in de kring een ZANDTEKENING. Dit willen we ook wel maken! We hebben geen gekleurd zand, maar zout kunnen we wel zelf kleuren. Op een stukje kleeffolie gaan we nadien het zout strooien. Glitters mogen natuurlijk ook niet ontbreken!





Issra, Marte en Baptiste zijn klei-trots op hun zelf-gemaakte TIPI



De oudste kleuters willen graag WOORDEN STEMPELEN van indianen. Ze stempelen woorden als tipi, paard, veren,...

Charlotte brengt een filmpje mee van de M-kids "indianendans" We DANSEN graag mee. Op de computer kijken en luisteren we daarna naar authentieke indianenmuziek.
We gingen ook nog eens de dieren voederen. Na het regenweer had ik wel enkele moddermannetjes. 😅
We sluiten de dag af met HET UITBEELDEN van ons VERHAAL

Dinsdag 25 september

Vandaag waren we helemaal" into PIJL EN BOOG". We kijken naar een filmpje hoe deze nu gemaakt worden. Daarna proberen we het ook. We hebben een omgevallen boom aan onze klas. Deze takken zijn nog buigzaam genoeg. Een gezonde boom willen we hiervoor niet gebruiken.
Een zaag gebruiken blijkt toch wel wat moeilijker dan gedacht!



 Daarna pijlen maken met een stokje, watjes en stof. Het vraagt heel wat behendigheid.






We leren vandaag ook een INDIANENLIED zingen, geven de dieren eten en sluiten af met het oefenen van onze gebaren voor het FORUM

Woensdag 26 september

In de kring brengt Louis een TREINTJE mee. Er volgt een heel gesprek over treinen en sporen. Ze willen een station bouwen. Er wordt verteld dat er ook treinen onder de zee rijden en dat ER TREINEN ZIJN DIE ZWEVEN. Dat vinden heel wat kleuters spannend.
Mil zegt dat het met MAGNETEN werkt. Dat gaan we eens ONDERZOEKEN hoe dat kan!

Opdracht: doe de treinen bewegen zonder aan te raken.


Aanvankelijk gaan onze onderzoekers de treinen laten bewegen door AANTREKKINGSKRACHT.




MAAR DAN ONTDEK MIL DAT ZE OOK WEGGEDUWD KUNNEN WORDEN. DAT LUKT NIET BIJ IEDEREEN EN SOMMIGE KLEUTERS VINDEN DIT LASTIG. MIL PROBEERT HET UIT TE LEGGEN. NA VOLHARDING LUKT HET BIJ DE ANDERE KLEUTERS OOK.
Kijk naar het filmpje via:




Deze filmpjes zijn enkel via deze link te bekijken en staan niet openbaar.

We luisteren ook nog naar het verhaal  van SLOKKEBROK de reuzenslang van Eric Carle. Het verhaal geeft heel veel mogelijkheden om te TELLEN, GELUIDEN te maken en te RIJMEN.
De klas vindt het boek geweldig!

Vrijdag 28 september

We starten de dag met een trunles van Arne.
In de kring brengt Marte een ZOEKBOEK mee. Samen met Issra zoekt ze dingen.



We krijgen niet genoeg van schilderen.


Cesar heeft een spel met een digitale pen mee. In de klas hebben we ook kleine boekjes met digitale pennen.

Nu is het tijd om een STATION en een stad te bouwen voor onze MAGNETISCHE TREINEN.



Ben wil een baan die naar het station toe gaat.

Mathis kiest even een rustige plek

Sue brengt een GEREEDSCHAPSGORDEL mee. We benoemen de verschillende gereedschappen. Waarvoor gebruik je een HAMER en waarvoor een SCHROEVENDRAAIER. Dat kan je zien! Maite probeert het uit.


 Nour heeft een horloge mee.ONDERZOEK:WAAR KAN JE OVERAL DE TIJD OP ZIEN? We maken zelf een klok.







 We gaan op KLOKKENZOEKTOCHT op school. we ontdekken overal klokken.
Met wijzers of alleen cijfers.
















Vic heeft nog een andere" klok" gevonden in KLOKhuis
Als laatste ontdekken we de 4 klokken van de kerk van Gijzegem.


Mil brengt een puzzel mee.


 Weer een leuke week!







Reacties

Populaire posts