De vlieg in de klas.

Deze week bied ik jullie een kijkje in het reilen en zeilen van onze klaswerking. Jullie mogen eens de vlieg in de klas zijn.
we zijn dit jaar gestart met 19 toffe kleuters, stuk voor stuk pareltjes.
Het viel onmiddellijk op wat een rust er in de klas heerste.

Onze dag in de klas

Praatronde voorbereiden

We starten elke dag, na het begroeten van elkaar, met het invullen van het plannetjesblad.
Hierop kunnen onze kapoenen tekenen wat ze willen tonen, vertellen, doen.


Praatronde

We luisteren naar elkaar en verwoorden onze vragen, maar ook wat we verder met het vertelde gaan doen die dag of later in de week.
De secretaris tekent alles op en gaat nadien over tot het trekken van de namen uit de "rammelpot".


Kiezen

De kleuters maken hun keuze op het keuzebord. Leren kiezen, leren omgaan met beperking, niet altijd even gemakkelijk.

Daarna gaan we van start. Alle plannen worden tot uitvoer gebracht.

Onderzoek

Deze week deden we al aan onderzoek. Het begon meteen de eerste dag al.

Mathis bracht na de speeltijd dennenappels en "noten " mee naar de kring. Al gauw werden de noten benoemd als eikels. Maar wie knabbelde er aan de dennenappels?

De eekhoorn!

Niet alle kleuters wisten hoe de eekhoorn eruit ziet. Sue en Vic stellen zich kandidaat om een foto te zoeken.
Daarna gaan we op zoek naar de dennenboom en kijken of we de eekhoorn kunnen zien.



In de klas gaan we aan de slag met eikels, dennenappels.
We verwerken het creatief met klei



We verstoppen de eikels in de zandbak.

Enkele kleuters gaan aan de slag in de timmertafel om een ketting voor de eekhoorn met pinda's te maken.



We luisteren naar een verhaal.
We leren een lied over Ploem de pluimstaart. Klik op de link om het liedje te horen!



In dit lied horen we een woord dat we niet kennen: mos. we gaan op zoek naar mos in het bos en rapen ook dennenappels en eikels.


Hiermee gaan we aan de slag voor een rekenverhaal, waarbij Ploem vanuit zijn hoge boom naar beneden kijkt. bovenste, middelste en onderste tak komen aan bod, maar ook tellen.
Lente maakt een vrije tekst.

Mil brengt deze week een kikker mee naar de klas. Maar is het wel een kikker? Er ontstaat een discussie. Is het een pad of een kikker?

We gaan op onderzoek en vragen het in de klassen.
Mathis kijkt in een boek over kikkers.


Nathalie heeft een boek in haar klas waar foto's staan over de kikker en de pad. We kijken aandachtig maar kunnen het verschil er niet goed op zien.





 Bij Annelies weten ze het ook niet zo zeker.

 Bij Rosalie denken ze dat het een pad is. Een pad is bruin en een kikker is groen weten deze kinderen.



 Eline kijkt goed, ze denkt dat het een pad is. Joke denkt het ook.


De klas van Steffie wil wel helpen. Daan denkt dat het een kikker is. Ze weten daar wel wat verschillen op te sommen. 





 Ze zoeken het op en halen het smartbord erbij. Mauro typt de zoekterm in op de computer. Alexis leest voor.



De kikker:
heeft zwemvliezen, is slank, heeft een natte huid en leeft in het water, kan hoog springen.
De pad:
dikker, heeft knobbels op de huid, leeft op het land en in het water, de huid is droog, kan springen, maar beweegt zich ook kruipend voort.

Onze kleuters voelen aan de huid, deze is droog.
Na enig opzoekwerk vindt Alexis de doorslaggevende tip:
de pad heeft oranje ogen met daarin een horizontale zwarte streep!

We hebben een pad!

Mil brengt ook nog een sprinkhaan mee. We bekijken het insect in de kring. Al snel komen er enkele vragen: heeft hij vleugels? Heeft hij nagels? 

Met het vergrootglas kijken we heel goed.


We ontdekken: een nagel, geen vleugels.
Vic schrijft een vrije tekst over de sprinkhaan.



Ben brengt een auto mee naar de klas, deze kan veranderen in een stegosaurus. De stekels kunnen rood worden? Is dat waar?

We zoeken het op in een boek.

Waar: in de stekels pompt de stegosaurus bloed wanneer hij het koud heeft, dan kleuren ze rood.
In de zandtafels werden de dino's uitgehaald.

Sue brengt stenen mee naar de ronde. Ze wil ze wegen.


De twee grote stenen wegen niet evenveel, ook de twee kleintjes niet.
De ontdekdoos wegen wordt erbij gehaald. Kunnen de kleuters de potjes die evenveel wegen vinden?

 
 Al gauw worden er ook nog andere dingen gewogen.









Baptiste heeft een kaart mee van een dierentuin.
Welke dieren kan hij vinden. Hij moet de dieren sorteren:
gevonden op de kaart/niet gevonden op de kaart.



 Ook Issra en Nour vinden het leuk om te doen.
We maken een apen-eiland met tandwielen.



Hoekenwerk:

Er wordt niet alleen aan onderzoek gedaan tijdens hoekenwerk. We deden ook nog:

Schilderen 
 
Ijssalon
 
Poppenhoek
 Julie vertelt over een koe in het zwembad. Ze bouwt een zwembad op de mat en zet er dieren in.
 







 Zandtafel


 Bouwen
 
 Kleien

Kleine poppenhuis
 
Op de computer




 In de timmerhoek







Er wordt getennist.



Een tuintje gemaakt met foto's van bloemen.


Gepuzzeld

Geregen


Er wordt voor elkaar poppenkast gespeeld.




 Fruittijd


Tijdens de middag wordt het fruit opgehaald.




Na de middag gaat een ploeg vrijwilligers aan de slag om het fruit te snijden en te verdelen.










 Dat wordt lekker!

Wat een leuke start van het schooljaar!














Reacties

Populaire posts