week 4

 Mil bracht een langpootmug mee naar de praatronde. Er waren heel wat vragen: heeft ze tanden en een staart? Maar vooral ook wat eet ze? Fruit? Spinnen? Blaadjes? ... Kindjes????
We gingen op onderzoek!
Onze kleuters gingen op rondvraag bij de hogere klassen, maar het antwoord was niet eenduidig, dus zochten we het antwoord op het internet op.
Nadien maakten ze een verwerking in het onderzoeksboek.




 Op woensdag deden we het forum. Hiervoor moesten natuurlijk voorbereidingen gedaan worden.
We schilderen onze attributen.


 De opa van Floris komt onze vragen beantwoorden, vooral: hoe lang moet je een duif binnen houden voordat ze blijft?
Duiven worden van bij de geboorte gehouden in het hok. De wilde duif zal waarschijnlijk niet blijven, eten geven kan wel ervoor zorgen dat ze toch blijft. Hij laat ons 2 duiven zien.

 De staartveren.
 De vleugels.

 Heeft de duif tanden? NEE

 Hoe hou je een duif vast.




Het allerleukste was het vrijlaten van de duif. Ik laat jullie meegenieten.


Elena bracht een vlag van Chili mee. Ze wil er een ophangen, maar ze moet ze terug mee naar huis nemen. We gingen er dus een voor de klas maken.

Het eerst exemplaar geleek niet echt.
De problemen: het tekenen van een ster en de plaatsing en vorm van de kleuren.


 Door een doordruktechniek kon Elena de ster overnemen.
 Nu hadden de kleuters meer aandacht voor de plaatsing van de kleuren en de vorm.
Goed gedaan!
Nadien wouden enkele kleuters hun eigen vlag maken. Elena geeft haar kennis door.







 Ran had een plan om met zijn helicopter te spelen. Hij wil er een politiekantoor voor bouwen met landingsplatform. Ben heeft een vliegende auto en speelt mee. Ze hebben ook agenten en boeven nodig.


Knap gebouwd!

Kleien van vliegtuigjes.





Woensdag forum!



























Achteraf spelen de kleuters nog een herhaling in de zaal, met publiek.
 Woensdag was het ook het verjaardagsfeestje van Mil en Baptiste. We bakten cupcakes. Mmmm!


Mil werd 4 jaar, proficiat! Baptiste, 5.

Fien bracht een knuffelhondje mee naar de kring. Ze wil er schoentjes voor maken. Hoe maak je schoenen? Van stof en .... hoe heet dat andere nu?
We belden naar een schoenmaker. Ran hoort dat het leder is. Het wordt genaaid en geplakt. Zouden er schoenen bestaan voor honden?



 De volgende dag brengt Morgane hondenschoentjes mee. Ze lijken op balonnen hihihi!

 Bobo, onze klashond wil ze natuurlijk graag passen.
 Sue en Amelia brachten bijen mee. Hoe steken ze? Hoeveel poten hebben ze? We gaan op onderzoek. We bekijken boeken, maar ook echte bijen met het vergrootglas. In de onderzoekshoek liggen ook libellen en vlinders.
 In het boek ontdekken de kleuters dat er mieren de bij opeten, maar ook wespen, kikkers, vogels en libellen lusten bijenkoteletjes. :-)

 Bijenwas.

Floris wil voor zijn vliegtuig een landingsbaan bouwen.
 Alisa had bloemen mee, we schilderen bloemen.
 Aan de slag met namen schrijven.



Idee van de week: Floris toont het spel halli galli. Hij is er een krak in!

Leefgroep 5 gaf een toneel voor alle kleuters! Bedankt! Het was erg leuk!





Wat een inspirerende week!

Reacties

Populaire posts