week 8 januari

Prinsen en prinsessen.

Na de geslaagde voorstelling van het zwanenmeer, gingen de kleuters deze week vol goesting weer aan de slag met het thema "Het zwanenmeer". Deze week kwam het onderwerp Prins en prinses aan bod. Bij dit onderwerp mochten natuurlijk geen kroontjes ontbreken! De meisjes gingen dan ook vol overgave aan de slag om voor zichzelf een kroon te tekenen, knippen en versieren.









Morgane had sjablonen mee om een masker van elfenprinsessen te tekenen.


De jongens zagen het helemaal zitten om een hoog kasteel te bouwen, ze haalden inspiratie bij het gebouw dat Lars gezien had tijdens de vakantie in Dubai. 


 
Deze week werden er nog knappe kastelen gebouwd.



Zijn er eigenlijk in België prinsen en prinsessen? Op deze vraag zochten we een antwoord. Floris en Sue gingen op onderzoek en vonden antwoord: Koning Filip en Koning Mathilde hebben 4 kinderen:
Prinses Elisabeth, Prins Gabriël, Prinses Eleonore en Prins Emmanuël
 
Op maandag vierden we ook de verjaardag van Louis en Morgane, zij werden 5 en 6 jaar! Proficiat!


 Maandag heetten we ook 3 nieuwe kindjes welkom in onze klas: Nour, Charlotte en Lars!
Deze kindjes gingen alvast op ontdekking in de hoekjes.

 












Prinsessen hebben mooie handtassen. Alisa had een handtasje mee, we maakten een eigen handtasje en kleefden er stickers in.






 De oudste kleuters gingen zelfstandig aan de slag met het tellen van kronen en het zoeken van dezelfde kroon in een rij.


Er werd deze week ook een vrije tekst gemaakt. Vol trots wordt deze voorgesteld.
Er worden kostuums, pantoffels en een flamingo nageschilderd.

 Fijn spelen in de zandbak.


Fijne lijntjes volgen op een blad, een prima oefening voor de fijne motoriek. Ben en Vic brachten deze leuke oefening mee.


Er werden naast kastelen ook nog boten, een politiekantoor en een ruimteschip gebouwd.






Issra stelt haar nieuwe sjaal voor. Het moment om alle sjalen boven te halen en deze te gaan groeperen, tellen en vergelijken. Welke is de langste? Welke de kortste? Hoeveel zijn er? Waarvan zijn er de meeste?







Wanneer er een spaarpot meegebracht wordt, gingen we op onderzoek naar geld. We rollen met de dobbelsteen en steken evenveel munten in de spaarpot of geldbeugel.
 We kregen deze week een bouwpakket. Er wordt vlot geboord en geschroefd!


Deze week bracht ik 6 kronen mee. we bespraken deze uitvoerig: hoe is de rand? Hoeveel sterren en diamanten zitten erop? Welke kleuren zie je?
Nadien speelden we een raadselspel.
Een kleuter krijgt geblinddoekt één van de kronen op zijn hoofd. Kan hij door vragen te stellen raden welke kroon hij heeft? We oefenen tellen, problemen oplossen en taalvaardigheid!









We bouwden deze week ook aan een spoorlijn.


 Charlotte en Nour verkenden de computer en leerden met de muis werken.
 We maakten speeldeeg.
 Verder nog: een plan van een dierentuin


 Introductie van lexidata: een spel met zelfcontrole waarbij verschillende opdrachten uitgevoerd kunnen worden van taal en wiskunde.


 Een auto

 Bloemen tekenen en knippen



op de computer

Reacties

Populaire posts